Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini meli...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Utara Malaysia Press
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/9556/1/mjli96.pdf http://repo.uum.edu.my/9556/ http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Utara Malaysia |
Language: | English |
id |
my.uum.repo.9556 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.95562014-03-31T07:48:06Z http://repo.uum.edu.my/9556/ Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar Daud, Yaakob Don, Yahya LB Theory and practice of education Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini melibatkan 657 orang guru dan 141 guru besar sekolah daripada 141 buah sekolah di negeri Kedah. Instrumen Budaya Sekolah dan Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ5x) digunakan sebagai instrumen kajian. Di samping itu, temu bual berstruktur melibatkan empat orang guru besar dan 16 orang guru penolong bertujuan mengenal pasti nilainilai positif yang diamalkan di sekolah turut dibuat.Dapatan – Kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifi kan antara persepsi guru-guru di sekolah berpretasi tinggi dan persepsi guru-guru di sekolah berprestasi rendah terhadap amalan budaya sekolah mereka, dan budaya sekolah mempunyai hubungan yang positif dan signifi kan dengan kepemimpinan transformasional. Kepentingan – Implikasi kajian ini adalah budaya sekolah dan kepemimpinan transformasional mempunyai kaitan rapat dengan pencapaian akademik pelajar. Justeru, budaya sekolah positif dan kepimpinan transformasional dijangka boleh menyumbang kepada kejayaan sesebuah sekolah. Universiti Utara Malaysia Press 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/9556/1/mjli96.pdf Daud, Yaakob and Don, Yahya (2012) Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar. Malaysian Journal of Learning and Instruction (MJLI), 9. pp. 111-139. ISSN 1675-8110 http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Daud, Yaakob Don, Yahya Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar |
description |
Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini melibatkan 657 orang guru dan 141 guru besar sekolah daripada 141 buah sekolah di negeri Kedah. Instrumen Budaya Sekolah dan Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ5x) digunakan sebagai instrumen kajian. Di samping itu, temu bual berstruktur melibatkan empat orang guru besar dan 16 orang guru penolong bertujuan mengenal pasti nilainilai positif yang diamalkan di sekolah turut dibuat.Dapatan – Kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifi kan antara persepsi guru-guru di sekolah berpretasi tinggi dan persepsi guru-guru di sekolah berprestasi rendah terhadap amalan budaya sekolah mereka, dan budaya sekolah mempunyai hubungan yang positif dan signifi kan dengan kepemimpinan transformasional.
Kepentingan – Implikasi kajian ini adalah budaya sekolah dan kepemimpinan transformasional mempunyai kaitan rapat dengan pencapaian akademik pelajar. Justeru, budaya sekolah positif dan kepimpinan transformasional dijangka boleh menyumbang kepada kejayaan sesebuah sekolah. |
format |
Article |
author |
Daud, Yaakob Don, Yahya |
author_facet |
Daud, Yaakob Don, Yahya |
author_sort |
Daud, Yaakob |
title |
Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar |
title_short |
Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar |
title_full |
Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar |
title_fullStr |
Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar |
title_full_unstemmed |
Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar |
title_sort |
budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar |
publisher |
Universiti Utara Malaysia Press |
publishDate |
2012 |
url |
http://repo.uum.edu.my/9556/1/mjli96.pdf http://repo.uum.edu.my/9556/ http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012 |
_version_ |
1644280139177000960 |