Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar

Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini meli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Daud, Yaakob, Don, Yahya
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2012
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/9556/1/mjli96.pdf
http://repo.uum.edu.my/9556/
http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
id my.uum.repo.9556
record_format eprints
spelling my.uum.repo.95562014-03-31T07:48:06Z http://repo.uum.edu.my/9556/ Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar Daud, Yaakob Don, Yahya LB Theory and practice of education Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini melibatkan 657 orang guru dan 141 guru besar sekolah daripada 141 buah sekolah di negeri Kedah. Instrumen Budaya Sekolah dan Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ5x) digunakan sebagai instrumen kajian. Di samping itu, temu bual berstruktur melibatkan empat orang guru besar dan 16 orang guru penolong bertujuan mengenal pasti nilainilai positif yang diamalkan di sekolah turut dibuat.Dapatan – Kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifi kan antara persepsi guru-guru di sekolah berpretasi tinggi dan persepsi guru-guru di sekolah berprestasi rendah terhadap amalan budaya sekolah mereka, dan budaya sekolah mempunyai hubungan yang positif dan signifi kan dengan kepemimpinan transformasional. Kepentingan – Implikasi kajian ini adalah budaya sekolah dan kepemimpinan transformasional mempunyai kaitan rapat dengan pencapaian akademik pelajar. Justeru, budaya sekolah positif dan kepimpinan transformasional dijangka boleh menyumbang kepada kejayaan sesebuah sekolah. Universiti Utara Malaysia Press 2012 Article PeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/9556/1/mjli96.pdf Daud, Yaakob and Don, Yahya (2012) Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar. Malaysian Journal of Learning and Instruction (MJLI), 9. pp. 111-139. ISSN 1675-8110 http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Daud, Yaakob
Don, Yahya
Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
description Tujuan – Budaya sekolah dan kepemimpinan sekolah mampu menyumbang kepada pencapaian dan motivasi murid, kepuasan dan produktiviti guru.Kajian ini meneliti hubungan budaya sekolah dengan kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah.Metodologi – Kajian korelasi ini melibatkan 657 orang guru dan 141 guru besar sekolah daripada 141 buah sekolah di negeri Kedah. Instrumen Budaya Sekolah dan Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ5x) digunakan sebagai instrumen kajian. Di samping itu, temu bual berstruktur melibatkan empat orang guru besar dan 16 orang guru penolong bertujuan mengenal pasti nilainilai positif yang diamalkan di sekolah turut dibuat.Dapatan – Kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifi kan antara persepsi guru-guru di sekolah berpretasi tinggi dan persepsi guru-guru di sekolah berprestasi rendah terhadap amalan budaya sekolah mereka, dan budaya sekolah mempunyai hubungan yang positif dan signifi kan dengan kepemimpinan transformasional. Kepentingan – Implikasi kajian ini adalah budaya sekolah dan kepemimpinan transformasional mempunyai kaitan rapat dengan pencapaian akademik pelajar. Justeru, budaya sekolah positif dan kepimpinan transformasional dijangka boleh menyumbang kepada kejayaan sesebuah sekolah.
format Article
author Daud, Yaakob
Don, Yahya
author_facet Daud, Yaakob
Don, Yahya
author_sort Daud, Yaakob
title Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
title_short Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
title_full Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
title_fullStr Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
title_full_unstemmed Budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
title_sort budaya sekolah, kepemimpinan transformasional dan pencapaian akademik pelajar
publisher Universiti Utara Malaysia Press
publishDate 2012
url http://repo.uum.edu.my/9556/1/mjli96.pdf
http://repo.uum.edu.my/9556/
http://mjli.uum.edu.my/index.php/past-issues/viewcategory/4-mjli-vol-9-2012
_version_ 1644280139177000960