Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi
Masalah tempoh menunggu yang panjang dalam mendapatkan sesuatu perkhidmatan merupakan perkara penting yang perlu ditangani agar mutu perkhidmatan yang diberikan oleh sesebuah organisasi itu dapat dipertingkatkan. Di dalam kajian ini, pendekatan simulasi telah digunakan untuk menganalisa tempoh masa...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Research Reports |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96027/1/96027.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96027/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.96027 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.960272024-05-30T14:48:44Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96027/ Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi Mohd Yusoff, Nazhatul Sahima Fauzi, Farahanie Hospitals. Health facilities Hospital Administration Masalah tempoh menunggu yang panjang dalam mendapatkan sesuatu perkhidmatan merupakan perkara penting yang perlu ditangani agar mutu perkhidmatan yang diberikan oleh sesebuah organisasi itu dapat dipertingkatkan. Di dalam kajian ini, pendekatan simulasi telah digunakan untuk menganalisa tempoh masa menunggu yang diambil oleh pesakit bagi semua jenis kepakaran yang menjalankan perkhidmatan di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM. Secara keseluruhannya, penyelidikkan yang dijalankan ini adalah berteraskan kepada empat objektif berikut. Objektif pertama adalah membangunkan suatu model giliran pesakit di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM dengan menggunakan perisian ARENA 7.0, objektif kedua adalah dengan mengenalpasti bidang kepakaran yang mencatatkan tempoh masa menunggu pesakit yang paling lama, manakala objektif ketiga pula adalah mengenalpasti faktor-faktor yang menyumbang kepada masalah ini dan objektif yang terakhir adalah dengan memberikan cadangan penambahbaikkan agar dapat dijadikan sebagai suatu garis panduan kepada pihak Pusat Pakar UKM dalam mengurangkan tempoh masa menunggu pesakit serta meningkatkan mutu perkhidmatan yang diberikan di bahagian pesakit luar. Lima jenis model giliran pesakit telah dibangunkan bagi menggambarkan senario yang berlaku. Model penambahbahbaikkan turut dibangunkan dalam mengurangkan tempoh masa menunggu yang diambil oleh pesakit. Melalui cadangan penambahbaikkan yang telah diapplikasikan, ia jelas menunjukkan tempoh masa menunggu pesakit telah berkurang bagi semua jenis kepakaran yang menyediakan perkhidmatan di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM. 2011 Research Reports NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96027/1/96027.pdf Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi. (2011) [Research Reports] <http://terminalib.uitm.edu.my/96027.pdf> (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Hospitals. Health facilities Hospital Administration |
spellingShingle |
Hospitals. Health facilities Hospital Administration Mohd Yusoff, Nazhatul Sahima Fauzi, Farahanie Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi |
description |
Masalah tempoh menunggu yang panjang dalam mendapatkan sesuatu perkhidmatan merupakan perkara penting yang perlu ditangani agar mutu perkhidmatan yang diberikan oleh sesebuah organisasi itu dapat dipertingkatkan. Di dalam kajian ini, pendekatan simulasi telah digunakan untuk menganalisa tempoh masa menunggu yang diambil oleh pesakit bagi semua jenis kepakaran yang menjalankan perkhidmatan di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM. Secara keseluruhannya, penyelidikkan yang dijalankan ini adalah berteraskan kepada empat objektif berikut. Objektif pertama adalah membangunkan suatu model giliran pesakit di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM dengan menggunakan perisian ARENA 7.0, objektif kedua adalah dengan mengenalpasti bidang kepakaran yang mencatatkan tempoh masa menunggu pesakit yang paling lama, manakala objektif ketiga pula adalah mengenalpasti faktor-faktor yang menyumbang kepada masalah ini dan objektif yang terakhir adalah dengan memberikan cadangan penambahbaikkan agar dapat dijadikan sebagai suatu garis panduan kepada pihak Pusat Pakar UKM dalam mengurangkan tempoh masa menunggu pesakit serta meningkatkan mutu perkhidmatan yang diberikan di bahagian pesakit luar. Lima jenis model giliran pesakit telah dibangunkan bagi menggambarkan senario yang berlaku. Model penambahbahbaikkan turut dibangunkan dalam mengurangkan tempoh masa menunggu yang diambil oleh pesakit. Melalui cadangan penambahbaikkan yang telah diapplikasikan, ia jelas menunjukkan tempoh masa menunggu pesakit telah berkurang bagi semua jenis kepakaran yang menyediakan perkhidmatan di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM. |
format |
Research Reports |
author |
Mohd Yusoff, Nazhatul Sahima Fauzi, Farahanie |
author_facet |
Mohd Yusoff, Nazhatul Sahima Fauzi, Farahanie |
author_sort |
Mohd Yusoff, Nazhatul Sahima |
title |
Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi |
title_short |
Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi |
title_full |
Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi |
title_fullStr |
Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi |
title_full_unstemmed |
Model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / Nazhatul Sahima Mohd Yusoff and Farahanie Fauzi |
title_sort |
model simulasi arena untuk sistem giliran berbilang dengan pelayan berbilang di pusat pakar / nazhatul sahima mohd yusoff and farahanie fauzi |
publishDate |
2011 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96027/1/96027.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96027/ |
_version_ |
1800726766220738560 |