Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching

Kajian ini meninjau tentang pemilihan kata sifat antara gender bagi iklan produk kecantikan yang baru dalam majalah fesyen wanita Jepun, Non-no dan majalah fesyen lelaki Jepun, Men’s Non-no. Fokus kajian ini adalah berkenaan dengan kata-kata sifat yang dipilih dan kekerapan penggunaannya di halam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Feng, Poo Ching
Format: Thesis
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5482/1/cover.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/2/inside_cover.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/3/Part_1.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/4/Part_2.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/5/Part_3.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/6/tulang_tesis.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
id my.um.stud.5482
record_format eprints
spelling my.um.stud.54822015-06-30T01:02:21Z Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching Feng, Poo Ching H Social Sciences (General) P Philology. Linguistics Kajian ini meninjau tentang pemilihan kata sifat antara gender bagi iklan produk kecantikan yang baru dalam majalah fesyen wanita Jepun, Non-no dan majalah fesyen lelaki Jepun, Men’s Non-no. Fokus kajian ini adalah berkenaan dengan kata-kata sifat yang dipilih dan kekerapan penggunaannya di halaman yang mengiklankan produk kecantikan baru dalam majalah fesyen wanita Jepun dan majalah fesyen lelaki Jepun. Tumpuan lain ialah pengkajian terhadap perbezaan dan persamaan dalam pemilihan kata sifat dari aspek gender dalam teks yang memperkenalkan produk kecantikan baru antara majalah Non-no dengan majalah Men’s Non-no. Kata-kata sifat dikumpulkan daripada 4 naskah majalah fesyen Non-no dan 4 naskah majalah fesyen Men’s Non-no dari Disember 2011 hingga Mac 2012. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan analisis kandungan diaplikasikan dalam penganalisisan data dengan kekerapan dan peratusan sebagai data sokongan. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan kata sifat dalam bahasa iklan majalah fesyen Jepun wanita lebih ketara berbanding dengan bilangan kata sifat yang digunakan dalam iklan majalah fesyen Jepun lelaki. Hasil kajian juga mendapati masih ada beberapa kata sifat yang popular dalam bahasa iklan menepati sesetengah kata sifat yang disarankan dalam senarai kata adjektif Leech (1966). Istilah kata adjektif yang dikumpul dari majalah Non-no dan majalah Men’s Non-no menonjolkan kata-kata sifat yang dipilih dan digunakan masing-masing mempunyai ciri-ciri feminin dan maskulin yang tertentu. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan kata-kata adjektif yang dikenali sebagai kata sifat neutral kerana muncul dalam iklan majalah Non-no dan juga majalah Men’s Nonno. Rasional-rasional yang merujuk kepada kajian-kajian lepas serta konsep penyelidik dalam bidang gender juga turut dikemukakan untuk menjelaskan dapatan kajian ini. 2013 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5482/1/cover.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5482/2/inside_cover.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5482/3/Part_1.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5482/4/Part_2.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5482/5/Part_3.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5482/6/tulang_tesis.pdf Feng, Poo Ching (2013) Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5482/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic H Social Sciences (General)
P Philology. Linguistics
spellingShingle H Social Sciences (General)
P Philology. Linguistics
Feng, Poo Ching
Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching
description Kajian ini meninjau tentang pemilihan kata sifat antara gender bagi iklan produk kecantikan yang baru dalam majalah fesyen wanita Jepun, Non-no dan majalah fesyen lelaki Jepun, Men’s Non-no. Fokus kajian ini adalah berkenaan dengan kata-kata sifat yang dipilih dan kekerapan penggunaannya di halaman yang mengiklankan produk kecantikan baru dalam majalah fesyen wanita Jepun dan majalah fesyen lelaki Jepun. Tumpuan lain ialah pengkajian terhadap perbezaan dan persamaan dalam pemilihan kata sifat dari aspek gender dalam teks yang memperkenalkan produk kecantikan baru antara majalah Non-no dengan majalah Men’s Non-no. Kata-kata sifat dikumpulkan daripada 4 naskah majalah fesyen Non-no dan 4 naskah majalah fesyen Men’s Non-no dari Disember 2011 hingga Mac 2012. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan analisis kandungan diaplikasikan dalam penganalisisan data dengan kekerapan dan peratusan sebagai data sokongan. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan kata sifat dalam bahasa iklan majalah fesyen Jepun wanita lebih ketara berbanding dengan bilangan kata sifat yang digunakan dalam iklan majalah fesyen Jepun lelaki. Hasil kajian juga mendapati masih ada beberapa kata sifat yang popular dalam bahasa iklan menepati sesetengah kata sifat yang disarankan dalam senarai kata adjektif Leech (1966). Istilah kata adjektif yang dikumpul dari majalah Non-no dan majalah Men’s Non-no menonjolkan kata-kata sifat yang dipilih dan digunakan masing-masing mempunyai ciri-ciri feminin dan maskulin yang tertentu. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan kata-kata adjektif yang dikenali sebagai kata sifat neutral kerana muncul dalam iklan majalah Non-no dan juga majalah Men’s Nonno. Rasional-rasional yang merujuk kepada kajian-kajian lepas serta konsep penyelidik dalam bidang gender juga turut dikemukakan untuk menjelaskan dapatan kajian ini.
format Thesis
author Feng, Poo Ching
author_facet Feng, Poo Ching
author_sort Feng, Poo Ching
title Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching
title_short Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching
title_full Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching
title_fullStr Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching
title_full_unstemmed Pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen Jepun / Feng Poo Ching
title_sort pemilihan kata sifat antara gender dalam iklan produk kecantikan dalam majalah fesyen jepun / feng poo ching
publishDate 2013
url http://studentsrepo.um.edu.my/5482/1/cover.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/2/inside_cover.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/3/Part_1.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/4/Part_2.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/5/Part_3.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/6/tulang_tesis.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5482/
_version_ 1738505795378610176