Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah

Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuanti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hasmiza, Yaakob, Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2022
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/1/Integration%20of%20science%20learning%20and%20biofeedback%20training.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
Description
Summary:Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuantitatif ini dilakukan secara kuasi eksperimen melibatkan ujian Pra dan ujian Pasca dimana murid diberikan latihan Biofeedback semasa mereka menjalani pembelajaran sains. Dapatan dari skor HRV murid pelbagai tahap pencapaian selepas ujian Pra dan ujian Pasca menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV bagi ujian Pasca. Berdasarkan dapatan kajian, penggabungan teknik latihan HRV Biofeedback dengan integrasi pembelajaran Sains berupaya membantu murid meningkatkan pencapaian mereka. Dapatan kajian merumuskan teknik latihan HRV Biofeedback sesuai digunakan dalam membantu murid sekolah rendah luar bandar meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Sains dan juga mata pelajaran lain yang memerlukan penjajaran teknik pembelajaran yang lebih berkesan.