Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuanti...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/1/Integration%20of%20science%20learning%20and%20biofeedback%20training.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Pahang |
Language: | English |
id |
my.ump.umpir.34948 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.349482022-08-17T01:53:59Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/ Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab L Education (General) LB1501 Primary Education Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuantitatif ini dilakukan secara kuasi eksperimen melibatkan ujian Pra dan ujian Pasca dimana murid diberikan latihan Biofeedback semasa mereka menjalani pembelajaran sains. Dapatan dari skor HRV murid pelbagai tahap pencapaian selepas ujian Pra dan ujian Pasca menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV bagi ujian Pasca. Berdasarkan dapatan kajian, penggabungan teknik latihan HRV Biofeedback dengan integrasi pembelajaran Sains berupaya membantu murid meningkatkan pencapaian mereka. Dapatan kajian merumuskan teknik latihan HRV Biofeedback sesuai digunakan dalam membantu murid sekolah rendah luar bandar meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Sains dan juga mata pelajaran lain yang memerlukan penjajaran teknik pembelajaran yang lebih berkesan. Universiti Malaysia Pahang 2022 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/1/Integration%20of%20science%20learning%20and%20biofeedback%20training.pdf Hasmiza, Yaakob and Muhammad Nubli, Abdul Wahab (2022) Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 7 (1). pp. 26-32. ISSN 2289-7216 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596 |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) LB1501 Primary Education |
spellingShingle |
L Education (General) LB1501 Primary Education Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah |
description |
Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuantitatif ini dilakukan secara kuasi eksperimen melibatkan ujian Pra dan ujian Pasca dimana murid diberikan latihan Biofeedback semasa mereka menjalani pembelajaran sains. Dapatan dari skor HRV murid pelbagai tahap pencapaian selepas ujian Pra dan ujian Pasca menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV bagi ujian Pasca. Berdasarkan dapatan kajian, penggabungan teknik latihan HRV Biofeedback dengan integrasi pembelajaran Sains berupaya membantu murid meningkatkan pencapaian mereka. Dapatan kajian merumuskan teknik latihan HRV Biofeedback sesuai digunakan dalam membantu murid sekolah rendah luar bandar meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Sains dan juga mata pelajaran lain yang memerlukan penjajaran teknik pembelajaran yang lebih berkesan. |
format |
Article |
author |
Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_facet |
Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_sort |
Hasmiza, Yaakob |
title |
Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah |
title_short |
Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah |
title_full |
Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah |
title_fullStr |
Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah |
title_sort |
integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2022 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/1/Integration%20of%20science%20learning%20and%20biofeedback%20training.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596 |
_version_ |
1743107229561651200 |