Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah

Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuanti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hasmiza, Yaakob, Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2022
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/1/Integration%20of%20science%20learning%20and%20biofeedback%20training.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
id my.ump.umpir.34948
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.349482022-08-17T01:53:59Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/ Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah Hasmiza, Yaakob Muhammad Nubli, Abdul Wahab L Education (General) LB1501 Primary Education Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuantitatif ini dilakukan secara kuasi eksperimen melibatkan ujian Pra dan ujian Pasca dimana murid diberikan latihan Biofeedback semasa mereka menjalani pembelajaran sains. Dapatan dari skor HRV murid pelbagai tahap pencapaian selepas ujian Pra dan ujian Pasca menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV bagi ujian Pasca. Berdasarkan dapatan kajian, penggabungan teknik latihan HRV Biofeedback dengan integrasi pembelajaran Sains berupaya membantu murid meningkatkan pencapaian mereka. Dapatan kajian merumuskan teknik latihan HRV Biofeedback sesuai digunakan dalam membantu murid sekolah rendah luar bandar meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Sains dan juga mata pelajaran lain yang memerlukan penjajaran teknik pembelajaran yang lebih berkesan. Universiti Malaysia Pahang 2022 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/1/Integration%20of%20science%20learning%20and%20biofeedback%20training.pdf Hasmiza, Yaakob and Muhammad Nubli, Abdul Wahab (2022) Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 7 (1). pp. 26-32. ISSN 2289-7216 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB1501 Primary Education
spellingShingle L Education (General)
LB1501 Primary Education
Hasmiza, Yaakob
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
description Teknik latihan Biofeedback diketahui mampu membantu individu untuk meningkatkan prestasi. Untuk itu, kajian ini bertujuan melihat keberkesanan intergrasi pembelajaran Sains dan latihan Biofeedback bagi melihat keberkesanannya terhadap prestasi mata pelajaran Sains murid sekolah rendah. Kajian kuantitatif ini dilakukan secara kuasi eksperimen melibatkan ujian Pra dan ujian Pasca dimana murid diberikan latihan Biofeedback semasa mereka menjalani pembelajaran sains. Dapatan dari skor HRV murid pelbagai tahap pencapaian selepas ujian Pra dan ujian Pasca menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV bagi ujian Pasca. Berdasarkan dapatan kajian, penggabungan teknik latihan HRV Biofeedback dengan integrasi pembelajaran Sains berupaya membantu murid meningkatkan pencapaian mereka. Dapatan kajian merumuskan teknik latihan HRV Biofeedback sesuai digunakan dalam membantu murid sekolah rendah luar bandar meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Sains dan juga mata pelajaran lain yang memerlukan penjajaran teknik pembelajaran yang lebih berkesan.
format Article
author Hasmiza, Yaakob
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
author_facet Hasmiza, Yaakob
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
author_sort Hasmiza, Yaakob
title Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
title_short Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
title_full Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
title_fullStr Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
title_full_unstemmed Integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
title_sort integrasi pembelajaran sains dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi mata pelajaran sains murid sekolah rendah
publisher Universiti Malaysia Pahang
publishDate 2022
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/1/Integration%20of%20science%20learning%20and%20biofeedback%20training.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34948/
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v7i1.7596
_version_ 1743107229561651200