Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
Kemahiran berfikir algebra merupakan salah satu elemen yang dititikberatkan dalam penandaarasan PISA (Programme for International Student Assessment). Namun kemahiran berfikir algebra dalam kalangan pelajar Malaysia didapati masih berada dalam tahap penandaarasan yang amat lemah. Tujuan kajian ini a...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/1/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/2/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/ http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2021-44-12-21.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.644004 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.32048 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.320482022-03-29T03:55:06Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/ Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra Janet Jahudin Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1603-1696.6 Secondary education. High schools QA150-272.5 Algebra Kemahiran berfikir algebra merupakan salah satu elemen yang dititikberatkan dalam penandaarasan PISA (Programme for International Student Assessment). Namun kemahiran berfikir algebra dalam kalangan pelajar Malaysia didapati masih berada dalam tahap penandaarasan yang amat lemah. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar. Ujian pra serta ujian pasca digunakan sebagai intervensi kajian. Kajian yang berbentuk kajian eksperimental telah dilaksanakan ke atas 90 orang pelajar Tingkatan Satu dari sebuah sekolah di Daerah Tuaran, Sabah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eskperimen ujian pra dan pasca. Sampel kajian dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu kumpulan kaedah pembelajaran i) Model Bar (MB, n=30), ii) Model Bar dan Pembelajaran Koperatif (MBPK, n= 30) dan konvensional (TR, n = 30). Ujian statitik inferensi ANOVA Sehala (One-way Analysis of Variances Test) digunakan untuk menganalisis dapatan kajian ini. Hasil analisis ANOVA sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca antara kumpulan MB, kumpulan MBPK dan kumpulan TR (F (2, 87) = 9.316, p <.05). Perbezaan yang signifikan dalam skor min untuk ujian pasca hanya dapat dilihat di antara kumpulan TR dengan kumpulan MB (P= 0.019) dan antara kumpulan TR dengan kumpulan MBPK (P=0.000) manakala perbezaan yang tidak signifikan ditunjukkan antara kumpulan MB dan MBPK (P= 0.304). Maka,dicadangkan guru matematik menggunakan Model Bar sebagai alat bantu mengajar untuk meningkatkan Kemahiran Berfikir Algebra pelajar. Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2021 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/1/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/2/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra1.pdf Janet Jahudin and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2021) Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 6. pp. 38-51. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2021-44-12-21.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.644004 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools QA150-272.5 Algebra |
spellingShingle |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools QA150-272.5 Algebra Janet Jahudin Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra |
description |
Kemahiran berfikir algebra merupakan salah satu elemen yang dititikberatkan dalam penandaarasan PISA (Programme for International Student Assessment). Namun kemahiran berfikir algebra dalam kalangan pelajar Malaysia didapati masih berada dalam tahap penandaarasan yang amat lemah. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar. Ujian pra serta ujian pasca digunakan sebagai intervensi kajian. Kajian yang berbentuk kajian eksperimental telah dilaksanakan ke atas 90 orang pelajar Tingkatan Satu dari sebuah sekolah di Daerah Tuaran, Sabah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eskperimen ujian pra dan pasca. Sampel kajian dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu kumpulan kaedah pembelajaran i) Model Bar (MB, n=30), ii) Model Bar dan Pembelajaran Koperatif (MBPK, n= 30) dan konvensional (TR, n = 30). Ujian statitik inferensi ANOVA Sehala (One-way Analysis of Variances Test) digunakan untuk menganalisis dapatan kajian ini. Hasil analisis ANOVA sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca antara kumpulan MB, kumpulan MBPK dan kumpulan TR (F (2, 87) = 9.316, p <.05). Perbezaan yang signifikan dalam skor min untuk ujian pasca hanya dapat dilihat di antara kumpulan TR dengan kumpulan MB (P= 0.019) dan antara kumpulan TR dengan kumpulan MBPK (P=0.000) manakala perbezaan yang tidak signifikan ditunjukkan antara kumpulan MB dan MBPK (P= 0.304). Maka,dicadangkan guru matematik menggunakan Model Bar sebagai alat bantu mengajar untuk meningkatkan Kemahiran Berfikir Algebra pelajar. |
format |
Article |
author |
Janet Jahudin Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_facet |
Janet Jahudin Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_sort |
Janet Jahudin |
title |
Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra |
title_short |
Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra |
title_full |
Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra |
title_fullStr |
Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra |
title_full_unstemmed |
Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra |
title_sort |
kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra |
publisher |
Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/1/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/2/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/ http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2021-44-12-21.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.644004 |
_version_ |
1760230973424795648 |