Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah

Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Nur Arniedah Jaiman
Format: Academic Exercise
Language:English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-tiga objektif ini dipilih untuk mengkaji tiga aspek tersebut. Selain itu, kajian ini dijalankan di Daerah Kota Belud, Sabah. Tambahan lagi, kaedah yang digunakan untuk menyelesaikan latihan ilmiah ini ialah melalui pengisian soal selidik kepada 256 orang responden. Dalam kajian ini, pengkaji dapat mengenalpasti faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian. Dapatan menunjukkan bahawa perniagaan produk ini sangat berkesan apabila ia menjimatkan masa dan menjimatkan kos operasi. Selain itu, peranan media sosial ini juga dikenalpasti dapat berkongsi maklumat dan meluaskan perniagaan. Seterusnya, cabaran penggunaan media sosial juga dapat dikenalpasti mewujudkan persaingan yang tinggi dalam perniagaan dan kekurangan ilmu dalam perniagaan secara mendalam. Secara kesimpulannya, daripada kerja kursus ini saya telah mengetahui perniagaan produk secara atas talian sangat penting dan berguna kepada para peniaga di kawasan Daerah Kota Belud.