Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah
Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Academic Exercise |
Language: | English English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.35370 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.353702023-04-14T07:07:41Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/ Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah Siti Nur Arniedah Jaiman HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-tiga objektif ini dipilih untuk mengkaji tiga aspek tersebut. Selain itu, kajian ini dijalankan di Daerah Kota Belud, Sabah. Tambahan lagi, kaedah yang digunakan untuk menyelesaikan latihan ilmiah ini ialah melalui pengisian soal selidik kepada 256 orang responden. Dalam kajian ini, pengkaji dapat mengenalpasti faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian. Dapatan menunjukkan bahawa perniagaan produk ini sangat berkesan apabila ia menjimatkan masa dan menjimatkan kos operasi. Selain itu, peranan media sosial ini juga dikenalpasti dapat berkongsi maklumat dan meluaskan perniagaan. Seterusnya, cabaran penggunaan media sosial juga dapat dikenalpasti mewujudkan persaingan yang tinggi dalam perniagaan dan kekurangan ilmu dalam perniagaan secara mendalam. Secara kesimpulannya, daripada kerja kursus ini saya telah mengetahui perniagaan produk secara atas talian sangat penting dan berguna kepada para peniaga di kawasan Daerah Kota Belud. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/2/FULLTEXT.pdf Siti Nur Arniedah Jaiman (2022) Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished) |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products |
spellingShingle |
HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Siti Nur Arniedah Jaiman Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah |
description |
Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-tiga objektif ini dipilih untuk mengkaji tiga aspek tersebut. Selain itu, kajian ini dijalankan di Daerah Kota Belud, Sabah. Tambahan lagi, kaedah yang digunakan untuk menyelesaikan latihan ilmiah ini ialah melalui pengisian soal selidik kepada 256 orang responden. Dalam kajian ini, pengkaji dapat mengenalpasti faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian. Dapatan menunjukkan bahawa perniagaan produk ini sangat berkesan apabila ia menjimatkan masa dan menjimatkan kos operasi. Selain itu, peranan media sosial ini juga dikenalpasti dapat berkongsi maklumat dan meluaskan perniagaan. Seterusnya, cabaran penggunaan media sosial juga dapat dikenalpasti mewujudkan persaingan yang tinggi dalam perniagaan dan kekurangan ilmu dalam perniagaan secara mendalam. Secara kesimpulannya, daripada kerja kursus ini saya telah mengetahui perniagaan produk secara atas talian sangat penting dan berguna kepada para peniaga di kawasan Daerah Kota Belud. |
format |
Academic Exercise |
author |
Siti Nur Arniedah Jaiman |
author_facet |
Siti Nur Arniedah Jaiman |
author_sort |
Siti Nur Arniedah Jaiman |
title |
Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah |
title_short |
Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah |
title_full |
Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah |
title_fullStr |
Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah |
title_full_unstemmed |
Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah |
title_sort |
media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di kota belud, sabah |
publishDate |
2022 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/ |
_version_ |
1763297638365528064 |