Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah

Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Nur Arniedah Jaiman
Format: Academic Exercise
Language:English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.35370
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.353702023-04-14T07:07:41Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/ Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah Siti Nur Arniedah Jaiman HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-tiga objektif ini dipilih untuk mengkaji tiga aspek tersebut. Selain itu, kajian ini dijalankan di Daerah Kota Belud, Sabah. Tambahan lagi, kaedah yang digunakan untuk menyelesaikan latihan ilmiah ini ialah melalui pengisian soal selidik kepada 256 orang responden. Dalam kajian ini, pengkaji dapat mengenalpasti faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian. Dapatan menunjukkan bahawa perniagaan produk ini sangat berkesan apabila ia menjimatkan masa dan menjimatkan kos operasi. Selain itu, peranan media sosial ini juga dikenalpasti dapat berkongsi maklumat dan meluaskan perniagaan. Seterusnya, cabaran penggunaan media sosial juga dapat dikenalpasti mewujudkan persaingan yang tinggi dalam perniagaan dan kekurangan ilmu dalam perniagaan secara mendalam. Secara kesimpulannya, daripada kerja kursus ini saya telah mengetahui perniagaan produk secara atas talian sangat penting dan berguna kepada para peniaga di kawasan Daerah Kota Belud. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/2/FULLTEXT.pdf Siti Nur Arniedah Jaiman (2022) Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products
spellingShingle HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products
Siti Nur Arniedah Jaiman
Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah
description Tajuk kajian ini ialah media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah. Objektif yang digunakan ialah faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian di Kota Belud, Sabah. Ketiga-tiga objektif ini dipilih untuk mengkaji tiga aspek tersebut. Selain itu, kajian ini dijalankan di Daerah Kota Belud, Sabah. Tambahan lagi, kaedah yang digunakan untuk menyelesaikan latihan ilmiah ini ialah melalui pengisian soal selidik kepada 256 orang responden. Dalam kajian ini, pengkaji dapat mengenalpasti faktor keberkesanan media sosial, peranan media sosial dan cabaran penggunaan media sosial dalam perniagaan produk di atas talian. Dapatan menunjukkan bahawa perniagaan produk ini sangat berkesan apabila ia menjimatkan masa dan menjimatkan kos operasi. Selain itu, peranan media sosial ini juga dikenalpasti dapat berkongsi maklumat dan meluaskan perniagaan. Seterusnya, cabaran penggunaan media sosial juga dapat dikenalpasti mewujudkan persaingan yang tinggi dalam perniagaan dan kekurangan ilmu dalam perniagaan secara mendalam. Secara kesimpulannya, daripada kerja kursus ini saya telah mengetahui perniagaan produk secara atas talian sangat penting dan berguna kepada para peniaga di kawasan Daerah Kota Belud.
format Academic Exercise
author Siti Nur Arniedah Jaiman
author_facet Siti Nur Arniedah Jaiman
author_sort Siti Nur Arniedah Jaiman
title Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah
title_short Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah
title_full Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah
title_fullStr Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah
title_full_unstemmed Media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di Kota Belud, Sabah
title_sort media sosial sebagai saluran perniagaan produk secara atas talian di kota belud, sabah
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35370/
_version_ 1763297638365528064