Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah

Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS) melibatkan murid mengkaji dan menghubungkan sains, kehidupan seharian dan masyarakat dalam komuniti. Manakala Pemikiran Reka Bentuk (PRB) menggalakkan murid untuk memahami keperluan masyarakat setempat mengenai masalah kehidupan sebenar, dan kemudian mengaplikasi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sufirman Arifin, Nyet Moi Siew
Format: Article
Language:English
English
Published: International Journal Of Modern Education (IJMOE) 2024
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/
https://doi.org/10.35631/IJMOE.621045
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.41461
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.414612024-10-18T07:37:24Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/ Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah Sufirman Arifin Nyet Moi Siew LB1050.9-1091 Educational psychology QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS) melibatkan murid mengkaji dan menghubungkan sains, kehidupan seharian dan masyarakat dalam komuniti. Manakala Pemikiran Reka Bentuk (PRB) menggalakkan murid untuk memahami keperluan masyarakat setempat mengenai masalah kehidupan sebenar, dan kemudian mengaplikasi pengetahuan untuk mencetuskan idea bagi mendapatkan penyelesaian. Pengintegrasian PIS dan PRB dalam PdPc STEM jarang didokumenkan dalam literatur. Maka, kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pengintegrasian PIS dan PRB dalam PdPc STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid sekolah menengah luar bandar. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPRB dalam meningkatkan pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid Tingkatan Empat. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 267 murid Tingkatan Empat di sekolah menengah luar bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Kaedah Pengintegrasian Pendekatan Isu Sosiosaintifik dan Pemikiran Reka Bentuk (PISPRB, n=89), ii) Kaedah Pemikiran Reka Bentuk (PRB, n=90) dan iii) Kaedah Tradisional (TRD, n=88). Instrumen Ujian Pemikiran Kreatif Keusahawanan (UPKK) dibangunkan dan digunakan bagi mengukur tahap pemikiran kreatif keusahawanan sebelum dan selepas pelaksanaan intervensi. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan secara statistik merentasi ketiga-tiga kumpulan kaedah pembelajaran bagi pemikiran kreatif keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan secara statistik kaedah PISPRB berbanding kaedah PRB dan TRD terhadap pemikiran kreatif keusahawanan, konstruk penyiasatan, idea baharu, reka bentuk, cipta dan komersial. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPRB memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran kreatif keusahawanan. International Journal Of Modern Education (IJMOE) 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/2/FULL%20TEXT.pdf Sufirman Arifin and Nyet Moi Siew (2024) Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah. International Journal Of Modern Education (IJMOE), 6 (21). pp. 1-21. ISSN 2637-0905 https://doi.org/10.35631/IJMOE.621045
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
QA75.5-76.95 Electronic computers. Computer science
Sufirman Arifin
Nyet Moi Siew
Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah
description Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS) melibatkan murid mengkaji dan menghubungkan sains, kehidupan seharian dan masyarakat dalam komuniti. Manakala Pemikiran Reka Bentuk (PRB) menggalakkan murid untuk memahami keperluan masyarakat setempat mengenai masalah kehidupan sebenar, dan kemudian mengaplikasi pengetahuan untuk mencetuskan idea bagi mendapatkan penyelesaian. Pengintegrasian PIS dan PRB dalam PdPc STEM jarang didokumenkan dalam literatur. Maka, kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pengintegrasian PIS dan PRB dalam PdPc STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid sekolah menengah luar bandar. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPRB dalam meningkatkan pemikiran kreatif keusahawanan dalam kalangan murid Tingkatan Empat. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 267 murid Tingkatan Empat di sekolah menengah luar bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Kaedah Pengintegrasian Pendekatan Isu Sosiosaintifik dan Pemikiran Reka Bentuk (PISPRB, n=89), ii) Kaedah Pemikiran Reka Bentuk (PRB, n=90) dan iii) Kaedah Tradisional (TRD, n=88). Instrumen Ujian Pemikiran Kreatif Keusahawanan (UPKK) dibangunkan dan digunakan bagi mengukur tahap pemikiran kreatif keusahawanan sebelum dan selepas pelaksanaan intervensi. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan secara statistik merentasi ketiga-tiga kumpulan kaedah pembelajaran bagi pemikiran kreatif keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan secara statistik kaedah PISPRB berbanding kaedah PRB dan TRD terhadap pemikiran kreatif keusahawanan, konstruk penyiasatan, idea baharu, reka bentuk, cipta dan komersial. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPRB memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran kreatif keusahawanan.
format Article
author Sufirman Arifin
Nyet Moi Siew
author_facet Sufirman Arifin
Nyet Moi Siew
author_sort Sufirman Arifin
title Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah
title_short Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah
title_full Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah
title_fullStr Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah
title_full_unstemmed Kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam STEM terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah
title_sort kesan pendekatan isu sosiosaintifik dan pemikiran reka bentuk dalam stem terhadap pemikiran kreatif keusahawanan murid sekolah menengah
publisher International Journal Of Modern Education (IJMOE)
publishDate 2024
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41461/
https://doi.org/10.35631/IJMOE.621045
_version_ 1814049462545285120