Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus

Perkhimatan katering bukanlah perniagaan teras bagi sesebuah organisasi namun perkhidmatan yang baik dan memenuhi kehendak pelanggan akan menjadikan sesuatu perniagaan teras berjalan dengan berkesan. Pengurusan perkhidmatan dan fasiliti yang berkualiti mampu membantu organisasi mencapai objektif str...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sapri, Maimunah, Baba, Maizan, Mohamed, Abdul Hakim
Format: Article
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/1083/1/Maimunah_binti_Sapri%28UTM%29.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/1083/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Malaysia
Language: English
id my.utm.1083
record_format eprints
spelling my.utm.10832011-12-22T01:53:38Z http://eprints.utm.my/id/eprint/1083/ Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus Sapri, Maimunah Baba, Maizan Mohamed, Abdul Hakim H Social Sciences (General) Perkhimatan katering bukanlah perniagaan teras bagi sesebuah organisasi namun perkhidmatan yang baik dan memenuhi kehendak pelanggan akan menjadikan sesuatu perniagaan teras berjalan dengan berkesan. Pengurusan perkhidmatan dan fasiliti yang berkualiti mampu membantu organisasi mencapai objektif strategik organisasi. Ini sekaligus dapat melancarkan perjalanan pengoperasian organisasi tersebut. UTM telah banyak membina tempat-tempat makan di sekitar kampus samada berbentuk kafeteria, dewan makan dan arked. Selain dari itu penumpuan khusus kepada perkhidmatan katering yang disediakan di dalam kampus juga diberikan perhatian. Isu yang dibangkitkan adalah pembinaan tempat-tempat makan ini mengalami prestasi yang berbeza dan perbezaannya amat ketara. Terdapat tempat-tempat makan yang ramai pengunjungnya dan ada pula yang terlalu sedikit sehingga tempat tersebut terpaksa ditutup. Oleh yang demikian kajian ini bertujuan mengenalpasti tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di dalam kawasan kampus bertujuan membaiki kelemahan yang ada di samping memberi panduan kepada pihak pengurusan di dalam keputusan membina tempat-tempat makan. Bagi mencapai objektif yang telah ditetapkan, soal selidik dan perbincangan telah dijalankan. Hasil kajian menunjukkan, faktor lokasi merupakan faktor penting di dalam tingkahlaku pelanggan memilih tempat makan di kawasan kampus. Oleh yang demikian di dalam pembinaan tempat makan di kawasan kampus faktor lokasi perlu diutamakan. Antara faktor-faktor lain yang dikenalpasti mampu menjadi daya tarikan kepada pelanggan di dalam pemilihan perkhidmatan katering adalah harga makanan yang berpatutan, kualiti makanan yang dijual, kepelbagaian jenis makanan, kualiti servis / perkhidmatan. Berdasarkan kepada faktor-faktor yang dikenalpasti, beberapa cadangan telah dikemukakan kepada pihak berkuasa UTM dan pihak pengurus kafeteria untuk mengatasi permasalahan yang wujud. Kata Kunci: Faciliti, katering, perkhidmatan, tingkahlaku, pelanggan, lokasi 2004 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/1083/1/Maimunah_binti_Sapri%28UTM%29.pdf Sapri, Maimunah and Baba, Maizan and Mohamed, Abdul Hakim (2004) Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus. PROCEEDINGS OF THE 3rd MICRA CONFERENCE . (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Sapri, Maimunah
Baba, Maizan
Mohamed, Abdul Hakim
Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus
description Perkhimatan katering bukanlah perniagaan teras bagi sesebuah organisasi namun perkhidmatan yang baik dan memenuhi kehendak pelanggan akan menjadikan sesuatu perniagaan teras berjalan dengan berkesan. Pengurusan perkhidmatan dan fasiliti yang berkualiti mampu membantu organisasi mencapai objektif strategik organisasi. Ini sekaligus dapat melancarkan perjalanan pengoperasian organisasi tersebut. UTM telah banyak membina tempat-tempat makan di sekitar kampus samada berbentuk kafeteria, dewan makan dan arked. Selain dari itu penumpuan khusus kepada perkhidmatan katering yang disediakan di dalam kampus juga diberikan perhatian. Isu yang dibangkitkan adalah pembinaan tempat-tempat makan ini mengalami prestasi yang berbeza dan perbezaannya amat ketara. Terdapat tempat-tempat makan yang ramai pengunjungnya dan ada pula yang terlalu sedikit sehingga tempat tersebut terpaksa ditutup. Oleh yang demikian kajian ini bertujuan mengenalpasti tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di dalam kawasan kampus bertujuan membaiki kelemahan yang ada di samping memberi panduan kepada pihak pengurusan di dalam keputusan membina tempat-tempat makan. Bagi mencapai objektif yang telah ditetapkan, soal selidik dan perbincangan telah dijalankan. Hasil kajian menunjukkan, faktor lokasi merupakan faktor penting di dalam tingkahlaku pelanggan memilih tempat makan di kawasan kampus. Oleh yang demikian di dalam pembinaan tempat makan di kawasan kampus faktor lokasi perlu diutamakan. Antara faktor-faktor lain yang dikenalpasti mampu menjadi daya tarikan kepada pelanggan di dalam pemilihan perkhidmatan katering adalah harga makanan yang berpatutan, kualiti makanan yang dijual, kepelbagaian jenis makanan, kualiti servis / perkhidmatan. Berdasarkan kepada faktor-faktor yang dikenalpasti, beberapa cadangan telah dikemukakan kepada pihak berkuasa UTM dan pihak pengurus kafeteria untuk mengatasi permasalahan yang wujud. Kata Kunci: Faciliti, katering, perkhidmatan, tingkahlaku, pelanggan, lokasi
format Article
author Sapri, Maimunah
Baba, Maizan
Mohamed, Abdul Hakim
author_facet Sapri, Maimunah
Baba, Maizan
Mohamed, Abdul Hakim
author_sort Sapri, Maimunah
title Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus
title_short Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus
title_full Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus
title_fullStr Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus
title_full_unstemmed Kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus
title_sort kajian tingkahlaku pelanggan terhadap perkhidmatan katering di kawasan kampus
publishDate 2004
url http://eprints.utm.my/id/eprint/1083/1/Maimunah_binti_Sapri%28UTM%29.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/1083/
_version_ 1643643254578610176