Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti

Komunikasi adalah kata-kata yang mempunyai kuasa magic atau sakti. lanya boleh membawa kegembiraan yang agung atau keputusan yang mendalam. Biasanya pengetahuan akan dipindahkan daripada penutur kepada pendengar. Kemungkinan penutur mempengaruhi pendengar dan memerintahnya untuk membuat keputusan....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syd Zin, Syd Abdul Rahman
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/2274/1/Dr._Hj_Syd_Abdul_Rahman_Hj._Syd_Zin_1.pdf
http://repo.uum.edu.my/2274/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Utara Malaysia
Language: English
Description
Summary:Komunikasi adalah kata-kata yang mempunyai kuasa magic atau sakti. lanya boleh membawa kegembiraan yang agung atau keputusan yang mendalam. Biasanya pengetahuan akan dipindahkan daripada penutur kepada pendengar. Kemungkinan penutur mempengaruhi pendengar dan memerintahnya untuk membuat keputusan. Berkomunikasi juga dapat menimbulkan emosi yang mendalam dan berupaya menggerakkan tindakan manusia. Aktiviti komunikasi kegunaaannya diamalkan sebagai alat perhubunggan ketika melaksanakan tugas seharian seperti Pegawai Perpustakaan. Manakala kewujudan komunikasi canggih seperfi komputer, satelit,teleks, fax dan sebagainya berperanan memperfingkatkan aktiviti komunikasi. Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan yang berkualiti dalam kalangan Pembantu Perpustakaan bermaksud perkhidmatan yang dapat memenuhi harapan dan memuaskan hati pelanggan. Ini melibatkan perkhidmatan yang cepat, tiada kesilapan,mudah diperolehi, tidak membebankan pelanggan, layanan yang mesra serta sopan. Ini bermakna, komunikasi efektif dalam kalangan Pembantu Perpustakaan sebagai pemberi perkhidmatan kepada pelanggan secara berkualiti. Justeru, dalam kertas kerja ini dinyatakan latihan komunikasi yang efektif bagi Pembantu Perpustakaan ke arah Perkhidmatan yang berkualiti. Dinyatakan juga ketrampilan komunikasi mendengar dalam kalangan Pembantu Perpustakaan dan juga prinsip untuk menyediakan keperluan komunikasi pelanggan atau pengguna perpustakaan.