Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti
Komunikasi adalah kata-kata yang mempunyai kuasa magic atau sakti. lanya boleh membawa kegembiraan yang agung atau keputusan yang mendalam. Biasanya pengetahuan akan dipindahkan daripada penutur kepada pendengar. Kemungkinan penutur mempengaruhi pendengar dan memerintahnya untuk membuat keputusan....
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Conference or Workshop Item |
語言: | English |
出版: |
2009
|
主題: | |
在線閱讀: | http://repo.uum.edu.my/2274/1/Dr._Hj_Syd_Abdul_Rahman_Hj._Syd_Zin_1.pdf http://repo.uum.edu.my/2274/ |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
機構: | Universiti Utara Malaysia |
語言: | English |
id |
my.uum.repo.2274 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.22742011-06-12T01:02:01Z http://repo.uum.edu.my/2274/ Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti Syd Zin, Syd Abdul Rahman Z665 Library Science. Information Science Komunikasi adalah kata-kata yang mempunyai kuasa magic atau sakti. lanya boleh membawa kegembiraan yang agung atau keputusan yang mendalam. Biasanya pengetahuan akan dipindahkan daripada penutur kepada pendengar. Kemungkinan penutur mempengaruhi pendengar dan memerintahnya untuk membuat keputusan. Berkomunikasi juga dapat menimbulkan emosi yang mendalam dan berupaya menggerakkan tindakan manusia. Aktiviti komunikasi kegunaaannya diamalkan sebagai alat perhubunggan ketika melaksanakan tugas seharian seperti Pegawai Perpustakaan. Manakala kewujudan komunikasi canggih seperfi komputer, satelit,teleks, fax dan sebagainya berperanan memperfingkatkan aktiviti komunikasi. Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan yang berkualiti dalam kalangan Pembantu Perpustakaan bermaksud perkhidmatan yang dapat memenuhi harapan dan memuaskan hati pelanggan. Ini melibatkan perkhidmatan yang cepat, tiada kesilapan,mudah diperolehi, tidak membebankan pelanggan, layanan yang mesra serta sopan. Ini bermakna, komunikasi efektif dalam kalangan Pembantu Perpustakaan sebagai pemberi perkhidmatan kepada pelanggan secara berkualiti. Justeru, dalam kertas kerja ini dinyatakan latihan komunikasi yang efektif bagi Pembantu Perpustakaan ke arah Perkhidmatan yang berkualiti. Dinyatakan juga ketrampilan komunikasi mendengar dalam kalangan Pembantu Perpustakaan dan juga prinsip untuk menyediakan keperluan komunikasi pelanggan atau pengguna perpustakaan. 2009-06 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2274/1/Dr._Hj_Syd_Abdul_Rahman_Hj._Syd_Zin_1.pdf Syd Zin, Syd Abdul Rahman (2009) Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti. In: Seminar Kebangsaan Pembantu Perpustakaan, 2 - 4 Jun 2009, Hotel City Bayview Langkawi, Kedah. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Z665 Library Science. Information Science |
spellingShingle |
Z665 Library Science. Information Science Syd Zin, Syd Abdul Rahman Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti |
description |
Komunikasi adalah kata-kata yang mempunyai kuasa magic atau sakti. lanya boleh membawa kegembiraan yang agung atau keputusan yang mendalam. Biasanya pengetahuan akan dipindahkan daripada penutur kepada pendengar. Kemungkinan
penutur mempengaruhi pendengar dan memerintahnya untuk membuat keputusan. Berkomunikasi juga dapat menimbulkan emosi yang mendalam dan berupaya menggerakkan tindakan manusia. Aktiviti komunikasi kegunaaannya diamalkan sebagai alat perhubunggan ketika melaksanakan tugas seharian seperti Pegawai Perpustakaan. Manakala kewujudan komunikasi canggih seperfi komputer, satelit,teleks, fax dan sebagainya berperanan memperfingkatkan aktiviti komunikasi.
Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan yang berkualiti dalam kalangan Pembantu Perpustakaan bermaksud perkhidmatan yang dapat memenuhi harapan dan memuaskan hati pelanggan. Ini melibatkan perkhidmatan yang cepat, tiada kesilapan,mudah diperolehi, tidak membebankan pelanggan, layanan yang mesra serta sopan. Ini bermakna, komunikasi efektif dalam kalangan Pembantu Perpustakaan
sebagai pemberi perkhidmatan kepada pelanggan secara berkualiti. Justeru, dalam kertas kerja ini dinyatakan latihan komunikasi yang efektif bagi Pembantu Perpustakaan
ke arah Perkhidmatan yang berkualiti. Dinyatakan juga ketrampilan komunikasi mendengar dalam kalangan Pembantu Perpustakaan dan juga prinsip untuk menyediakan keperluan komunikasi pelanggan atau pengguna perpustakaan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Syd Zin, Syd Abdul Rahman |
author_facet |
Syd Zin, Syd Abdul Rahman |
author_sort |
Syd Zin, Syd Abdul Rahman |
title |
Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti |
title_short |
Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti |
title_full |
Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti |
title_fullStr |
Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti |
title_full_unstemmed |
Komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti |
title_sort |
komunikasi efektif ke arah perkhidmatan berkualiti |
publishDate |
2009 |
url |
http://repo.uum.edu.my/2274/1/Dr._Hj_Syd_Abdul_Rahman_Hj._Syd_Zin_1.pdf http://repo.uum.edu.my/2274/ |
_version_ |
1644278191360049152 |