Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah

Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar ba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Zaki Ishak, Narawi Abu Bakar
Format: Article
Language:English
English
Published: Universiti Malaysia Sabah 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/1/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/2/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa.