Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah

Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar ba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Zaki Ishak, Narawi Abu Bakar
Format: Article
Language:English
English
Published: Universiti Malaysia Sabah 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/1/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/2/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.30652
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.306522021-10-25T12:38:01Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/ Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar LB1555-1602 Elementary or public school education QA101-(145) Elementary mathematics. Arithmetic Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa. Universiti Malaysia Sabah 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/1/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/2/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf Mohd. Zaki Ishak and Narawi Abu Bakar (2019) Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah. Borneo International Journal of Education (BIJE), 1. pp. 57-74. ISSN 2710-7361 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
QA101-(145) Elementary mathematics. Arithmetic
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
QA101-(145) Elementary mathematics. Arithmetic
Mohd. Zaki Ishak
Narawi Abu Bakar
Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa.
format Article
author Mohd. Zaki Ishak
Narawi Abu Bakar
author_facet Mohd. Zaki Ishak
Narawi Abu Bakar
author_sort Mohd. Zaki Ishak
title Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_short Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_full Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_fullStr Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_full_unstemmed Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
title_sort keberkesanan model response-to-intervention (rti) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
publisher Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/1/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/2/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777
_version_ 1760230792239251456