Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah
Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar ba...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Universiti Malaysia Sabah
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/1/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/2/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.30652 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.306522021-10-25T12:38:01Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/ Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar LB1555-1602 Elementary or public school education QA101-(145) Elementary mathematics. Arithmetic Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa. Universiti Malaysia Sabah 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/1/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/2/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf Mohd. Zaki Ishak and Narawi Abu Bakar (2019) Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah. Borneo International Journal of Education (BIJE), 1. pp. 57-74. ISSN 2710-7361 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1555-1602 Elementary or public school education QA101-(145) Elementary mathematics. Arithmetic |
spellingShingle |
LB1555-1602 Elementary or public school education QA101-(145) Elementary mathematics. Arithmetic Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran menyelesaikan masalah matematik berayat menggunakan model Response-to-Intervention (RTI) dapat meningkatkan pencapaian murid berpencapaian rendah. Kajian kes ini dijalankan dengan melibatkan sembilan orang murid di sebuah sekolah rendah luar bandar di Miri Sarawak. Mereka mengikuti intervensi 17 siri yang dikendalikan oleh penyelidik. Data pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen diperoleh telah dianalisis mengikut Model Klasifikasi Empirikal Nitsa Movshovitz-Hadar yang telah diubah suai terdiri daripada kesilapan, sama ada jenis kesilapan menggunakan nombor, kesalahan mentafsir bahasa, membuat pasangan nombor tidak tepat, salah konsep nilai tempat dan nilai digit, penyelesaian yang tidak diteruskan atau kesilapan teknikal. Daripada analisis yang telah dijalankan, kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh peserta ialah kesilapan mentafsir bahasa. |
format |
Article |
author |
Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar |
author_facet |
Mohd. Zaki Ishak Narawi Abu Bakar |
author_sort |
Mohd. Zaki Ishak |
title |
Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_short |
Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_full |
Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_fullStr |
Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan model Response-to-Intervention (RTI) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
title_sort |
keberkesanan model response-to-intervention (rti) dalam menyelesaikan masalah matematik berayat murid sekolah rendah |
publisher |
Universiti Malaysia Sabah |
publishDate |
2019 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/1/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/2/Keberkesanan%20model%20Response-to-Intervention%20%28RTI%29%20dalam%20menyelesaikan%20masalah%20matematik%20berayat%20murid%20sekolah%20rendah1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30652/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/bije/article/view/1777 |
_version_ |
1760230792239251456 |