Understanding The Concept Of School's Expansion From The Functional And Conflict Paradigms' Perspectives
Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34234/1/JPP05Mohd_Ali_%2869-80%29B.pdf http://eprints.usm.my/34234/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP05Mohd%20Ali%20(69-80)B.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Walaupun sekolah telah wujud sejak masa silam lagi, konsep pendidikan
adalah berbeza merentas masa dan tempat, dari segi falsafah, hasil, akses kepada umum
dan cara operasinya. Tetapi hanya selepas Perang Dunia Kedua barulah pendidikan
menjadi terbuka kepada lebih ramai daripada kelompok populasi di kebanyakan negara
dalam dunia ini. Kurikulum yang lebih sesuai untuk pendidikan populasi yang lebih besar
ini dibangunkan, pembinaan dan pembentukan struktur baru sekolah mula berkembang.
Fenomena perkembangan pendidikan yang pesat dan cepat ini telah dianalisis dan
diterangkan oleh ramai ahli pendidik dalam pelbagai cara, bergantung pada paradigma
yang digunakan. Justeru, dalam penulisan ini, idea daripada dua perspektif yang utama,
iaitu paradigma "fungsional" dan "konflik" adalah dibincangkan. Seterusnya, aspek
perbezaan dan persamaan serta kekuatan dan kelemahan kedua-dua paradigma dilihat
dengan teliti. Akhirnya, sebagai kesimpulan, penulisan ini menonjolkan dua paradigma
tersendiri sebagai alternatif kepada kedua-dua paradigma yang disebutkan di atas. |
---|